Primăria com.Chetrosu rl.Anenii Noi, inițiază începând cu data de 16.02.2023
consultări publice pe marginea proiectului de Decizie a Consiliului local cu privire la executarea Bugetului pe anul 2022.
Necesitatea elaborării și adoptării proiectului de decizie a fost impusă ca urmare a necesitățiilor de examinare a gradului de executare a Bugetului local pe 12 luni ale anului 2022 și a rezultatelor inventarierii bunurilor instituţiilor bugetare pentru anul 2022 , de necesitatea soluționării unor probleme a localității și derivă din prevederile legislației în vigoare.
Recomandările pe marginea proiectelor de decizie supuse consultării publice pot fi expediate pînă la data de 07.03.2023 pe adresa electronică:
consiliulcomunal.chetrosu@gmail.com
și la tel : 0265-32-137 – secretar
Proiectele de decizie sunt disponibile la sediul primăriei com.Chetrosu rl.Anenii Noi și pe pagina WEB oficială : www.comunachetrosu.md
Proiect de DECIZIE
Cu privire la executarea bugetului comunal Chetrosu pe anul 2022
Analizând raportul prezentat de contabilul-şef al Primăriei com.Chetrosu, privind executarea bugetului local pe anul 2022 şi constatând că în perioada de raportare activitatea economico-financiară a autorităţii executive a fost îndreptată la executarea atribuţiilor funcţionale, realizarea obiectivelor şi sarcinilor care rezultă din hotărârile şi directivele autorităţilor centrale, raionale, precum şi a deciziei consiliului privind aprobarea bugetului local pe anul 2022, în temeiul prevederilor art. 29 al Legii nr.397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale, având în vedere avizul comisiei de specialitate, în baza Legii nr.100 din 22.12.2017 cu privire la actele normative, art.14 alin.(2) lit.n) al Legii nr.436-XVI din 28.12.2006 privind administraţia publică locală, propune Consiliului comunal Chetrosu, următorul proiect de decizie:
- Se ia act de raportul prezentat de contabilul-şef al Primăriei com.Chetrosu privind executarea bugetului comunal Chetrosu pe anul 2022.
- Se aprobă executarea bugetului comunal Chetrosu pe anul 2022 la capitolul “Venituri” în sumă de 15090,0 mii lei (anexa nr.1).
- Se aprobă executarea bugetului comunal Chetrosu pe anul 2022 la capitolul “Cheltueli” în sumă de 15390,6 mii lei ( anexa nr.2,3).
- Contabilitatea primăriei, în persoana contabilului-şef dna Larisa Brailean, va asigura:
– neadmiterea mobilizării mijloacelor financiare în datorii debitoare şi creditoare;
– realizarea măsurilor concrete întru optimizarea cheltuielilor bugetare şi valorificarea mijloacelor alocate în limita alocaţiilor prevăzute.
- Dl L.Zalevschi, primarul com.Chetrosu, va asigura întreprinderea măsurilor eficiente şi adecvate situaţiei real create în teritoriu întru colectarea deplină a veniturilor proprii aprobate în bugetul local pentru anul 2022.
- Prezenta decizie se aduce la cunoştinţă publică prin plasarea în Registrul de Stat al Actelor Locale, și pe pagina web a instituţiei.
- Controlul asupra îndeplinirii prezentei decizii se pune în seama Primarului com.Chetrosu.
Preşedintele şedinţei consiliului ________________
CONTRASEMNAT:
Secretarul consiliului ________________
Anexa nr.1
la Decizia nr. din 2023
Analiza
Încăsării veniturilor în bugetul local a primăriei Chetrosu
la situaţia 31.12.2022
Clasif.
Buget. |
Denumirea Venitului | Planul anual
aprobat |
Planul
Precizat la 31.12.2022 |
Execut.
la 31.12.2022 |
Devieri | In % | Executarea
anului precedent |
||
+,- la
plan. prec. |
|||||||||
Venituri -total | 9975,2 | 15119,6 | 15090,0 | -29,6 | 99,8 | 9864,2 | |||
Venituri proprii | 3214,8 | 3214,8 | 3645,1 | 430,3 | 113,38 | 3259,5 | |||
111110 | Impozit pe venit din salariu | 2400.0 | 2400.0 | 2653,5 | 253,5 | 110,56 | 2438,8 | ||
111121 | Alte impozit pe venit | 100,0 | 10500 | 235,8 | 135,8 | 200 | 61,7 | ||
111124 | Impozit pe venit pers.fizice ce desf.activ.domeniu comertului | 9,0 | 9,0 | 6,1 | |||||
111125 | Impozit pe venit Pfin regim de taxi | 10,0 | 10,0 | -10,0 | 11,0 | ||||
111130 | Impozit pe venit aferent operatiunilor de predare | 4.0 | 4.0 | 2,8 | -1,2 | 69,6 | 3.7 | ||
113161 | Impozitul funciar al pers.juridice si fizice calit.intreprinz | 24,5 | 24,5 | 18,0 | -6,5 | 73,3 | 16,1 | ||
113171 | Impozitul funciar al pers.fizice -cetateni | 43,7 | 43,7 | 43,3 | -0.4 | 99 | 46,0 | ||
113210 | Impozit bun.imobile pers.juridice | 4,2 | 4,2 | 19,1 | 14.9 | >200 | 20,2 | ||
113220 | Impozit pe bun. imobile pers.fizice | 21,0 | 21.0 | 22.2 | 1,2 | 105,6 | 22,6 | ||
113230 | Impozit pe bun.imobil achitate de pers juridice | 40.0 | 40.0 | 56,5 | 16,5 | 141,3 | 68,0 | ||
113240 | Impozit imob. din valoarea estimată de piaţă | 66.0 | 66.0 | 65,5 | -0,5 | 99,25 | 73,8 | ||
113313 | Impozitul privat | 2,0 | 2,0 | 5,0 | 3,0 | >200 | 0.2 | ||
114411 | Taxa de piaţă | 12.4 | 12.4 | 12.4 | 100 | 12.0 | |||
114412 | Taxa p-n amenajarea teritoriului | 80.0 | 80.0 | 77.6 | -2.4 | 97.01 | 75.6 | ||
114413
|
Taxa p-n prestarea serviciilor de transport | 2.0 | 2.0 | 0.4 | -1.6 | 20 | 1.8 | ||
114415 | Taxa pentru dispozitive publicitare | 3.0 | 3.00 | 5.6 | 2.6 | 186.27 | 3.3 | ||
114418 | Taxa p/u obiect de comerţ | 390,0 | 390,0 | 396.7 | 6.7 | 101.7 | 385.5 | ||
114421 | Taxa pentru cazare | 2.0 | 2.0 | 12.9 | 10.9 | >200 | 4.7 | ||
114522 | Plata pentru patent.intreprin | 10.0 | 10.0 | 8.7 | -1.3 | 87.0 | 8.1 | ||
141522 |
Arenda teren cu dest.agric incasate in BL | 10.0 | 10.0 | 23.7 | 13.7 | >200 | 13.8 | ||
141533 | Venit de la arenda teren cu alt.dest decit cea agricola | 17.0 | 17.0 | 61.1 | 44.1 | >200 | 38.1 | ||
142211 | Taxa pentru dreptul organ.licitaţii/ loterii | 0.1 | 0.1 | 0 | 3.7 | ||||
142215 | Plăţi p/u certif.de urbanism | 4,0 | 4,0 | 5,6 | 1,6 | 140.00 | 5.0 | ||
142310 | Incasari de la prestarea serviciilor cu plata | 240.0 | 240.0 | 246.8 | 6.8 | 102.8 | 236.0 | ||
142320 | Plata p/u locatiunea patrim.public | 4.0 | 4.0 | 2.9 | -1.1 | 72.9 | 1.0 | ||
143130 | Amenzi si sanctiuni contrav | 2,1 | 2,1 | 2.7 | 0.6 | 128.57 | 1.2 | ||
144213 | Donaţii voluntare pentru cheltueli capitale | 398,2 | 261,0 | -137,2 | 65,53 | ||||
145142 | Alte venituri | 16,0 | 16,0 | 7,5 | -8,5 | 46,88 | 37,3 | ||
Total transferuri primite din cadrul bugetului naţional | 6467,3 | 11213,5 | 10833,6 | -379,9 | 96,61 | 6272,4 | |||
191231 | Transferuri pentru cheltuielile curente cu destinatie generală | 810,8 | 810,8 | 810,8 | 0 | 100.00 | 979,8 | ||
191211 | Transferuri curente cu dest. speciala de nivelul I p/u învăţămintul prescolar | 4639,2 | 5434,2 | 5250,4 | -183,8 | 96,6 | 4348,9 | ||
191216 | Transferuri curente cu dest.speciala pentru infrastructura drumurilor | 1017,3 | 1017,3 | 1017,1 | -0,2 | 99,98 | 459,4 | ||
191220 |
Transferuri capitale primite cu destinaţie specială |
250,0 | 250,0 | 100 | |||||
191239 | Transferuri curente cu dest.generala | 42,0 | 42,0 | 100 | |||||
191420 | Transfer.capitale primite cu dest.speciala între instituţ.buget,de stat şi instit.bugetelor locale de nivel.I | 3659,2 | 3463,3 | -195,9 | 94,65 | 484,3 | |||
Contabil șef L.Brailean
Secretar
Anexa nr.2
la Decizia nr. din 2023
Executarea bugetului comunal la partea de cheltuieli pe institutii la data 31.12.2022(mii lei)
Planul
anual aprobat |
Planul
anual precizat |
Executat
la 31.12.22 |
Devieri
+,- |
Executat
% |
||
Către planul
precizat |
Către planul
precizat |
|||||
Cheltuielile total | 9975.2 | 16378.4 | 15390.6 | -987.8 | 93.71 | |
00169 | Actiuni generale | -350.0 | 350.0 | -495.9 | ||
00111 | Autorităţi legislative şi executive | 1486,4 | 2015,2 | 1924,3 | -90,9 | 95,5 |
00911 | Educatie timpurie Todireşti | 2454,6 | 3085,6 | 3013,4 | -72,2 | 97,7 |
00911 | Educaţie timpurie Chetrosu | 2424,6 | 5836,2 | 5577,4 | -258,8 | 95,5 |
00820 | Biblioteca Chetrosu | 120,4 | 99,4 | 63,9 | -35,5 | 64,3 |
00820 | Biblioteca Todireşti | 174,1 | 148,1 | 113,2 | -34,9 | 76,4 |
00820 | Camin cult. Chetrosu | 189,6 | 202,6 | 191,3 | -11,3 | 94,4 |
00820 | Camin cult.Todireşti | 200,4 | 209,4 | 134,1 | -75,3 | 64,0 |
00812 | Servicii de sport şi cultura fizică | 75.0 | 84,0 | 58,9 | -25,1 | 70,1 |
00813 | Activitaţi p/u tineret | 20.0 | ||||
11099 | Alte servicii de protectie sociala | 200,0 | 195,5 | -4,5 | 97,8 | |
00451 | Drumuri | 1767,3 | 1478,3 | 1477,2 | -1,1 | 99,9 |
00640 | Iluminarea strazilor | 450,0 | 302,0 | 272,4 | -29,6 | 90,2 |
00620 | Dezvoltarea comunală şi amenanj | 762,8 | 2372,3 | 2191,2 | -181,1 | 92,4 |
88804 | Invatamintul gimnazial | 186.1 | 185.2 | -0.9 | 99.5 | |
0630 | Aprovizianarea cu apa | 200.0 | 489,0 | 488,5 | -0,5 | 99,3 |
Sold la 01.01.2021 1348,8mii lei
Sold la 01.01.2022 1048,2 mii lei,inc.mij.spec.
Contabil șef L.Brailean
Secretar
Anexa nr.3
la Decizia nr. din 2023
Executarea bugetului pe anul 2022 la cheltuieli conform clasificaţiei bugetare pe articole
Planul
anual aprobat |
Planul
anual precizat |
Executat
la 31.12.22 |
Devieri
+,- |
Executat
% |
||
Către planul
precizat |
Către planul
precizat |
|||||
Total | 9975,2 | 16378,4 | 15390,6 | -997,8 | 93.71 | |
211180 | Remunerarea muncii | 3850,2 | 3860,1 | 3665 | -195,1 | 94,95 |
212100 | Contribuţii de asigurări sociale | 1116,4 | 1134,7 | 1062,8 | -71,9 | 93,67 |
222110 | Energia electrică | 301,0 | 389,0 | 356,6 | -32,4 | 91,67 |
222120 | Gaze | 370,0 | 736,7 | 664,6 | -72,1 | 90,21 |
222140 | Apa si canalizare | 19,0 | 26,0 | 24,0 | -2 | 92,31 |
222190 | Alte servicii comunale | 7.2 | 7.4 | 3,6 | -3.8 | 48.65 |
222210 | Servicii informaţionale | 34,4 | 32,4 | 28,8 | -3.6 | 88,80 |
222220 | Servicii de telecomunicaţie | 15.0 | 15.0 | 8,9 | -6.1 | 59,26 |
222300 | Servicii de locatiune | 39,5 | 39,0 | -0,5 | 98,73 | |
222400 | Servicii de transport | 11.0 | 125,6 | 125,1 | -0,5 | 99,56 |
222500 | Servicii de reparaţie curente | 1138,0 | 485,2 | 471,8 | -13,4 | 97,25 |
222600 | Formare profesionala | 2,0 | 2,0 | 0 | 100 | |
222710 | Deplasari | 3.0 | 1,9 | 1,2 | -0,7 | 62,74 |
222950 | Servicii judiciare | |||||
222970 | Servicii bancare | 23.0 | 21,7 | 20.4 | -1,3 | 93,92 |
222980 | Servicii poştale | 7.0 | 9,5 | 3,0 | -6,5 | 31,58 |
222990 | Alte cheltueli neatribuite altor aliniate | 620,1 | 1117,1 | 1040,5 | -76,6 | 93,15 |
251200 | Subventii acordate institutiilor de stat si municipale | 166,0 | 166,0 | 0 | 100 | |
272500 | compensatii | 44,0 | 42,0 | 42,0 | 0 | 100 |
272600 | Prestaţii de asistenţă socială | 0 | 200,0 | 195,5 | -4,5 | 86,43 |
273500 | Îndemniz.p/u incapacit.muncă | 13.0 | 28,4 | 21,8 | -6.6 | 76,82 |
281900 | Alte cheltueli curente | 177,0 | 213,0 | 90,3 | -122,7 | 42,39 |
281120 | Cotizaţii în organiz.din ţară | 21.0 | 11.0 | 4,8 | -6,2 | 43,64 |
273900 | Alte prestatii sociale ale angajatorilor | 147,0 | 147,0 | 0 | 100 | |
311120 | Reparatii capitale ale clădirilor | 275,0 | 259,1 | -15,9 | 94,23 | |
312110 | Procurarea constructiilor speciale | |||||
312120 | Reparaţii capitale a construcţiilor speciale | 160,0 | 160,0 | 0 | 100 | |
315110 | Procurarea mijloacelor de transport | 1686,8 | 1555,1 | -131,7 | 92,19 | |
314110 | Procurarea masinelor si utilajelor | 20,0 | 18,5 | 18,2 | -0,3 | 98,37 |
316110 | Procurarea uneltelor şi sculelor,inventarului de producere şi gospodăresc | 56,0 | 11,0 | 0 | -11,0 | 0 |
318110 | Procurarea altor mijloace fixe | 40.0 | 130,0 | 129,0 | -1,0 | 99,23 |
319290 | Alte investitii capitale in active materiale | 2949,6 | 2891,3 | -58,3 | 98,02 | |
331110 | Procurarea combustibilului | 10.0 | 10.0 | 6,0 | -4,0 | 60.00 |
332110 | Procurarea pieselor de schimb | 27,6 | 26,7 | -0,9 | 96,83 | |
333110 | Procurarea produselor alimentare | 747,0 | 808,3 | 803,8 | -4,5 | 99,45 |
334110 | Procurarea medicament. p/u prim ajutor | 4.0 | 4.0 | 4.0 | 0 | 100 |
335110 | Procurarea materialelor p/u scopuri didactice | 10.0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
336110 | Procurarea materialelor de uz gospod.şi rechizite de birou | 106,0 | 143,9 | 124,0 | -19,9 | 86,18 |
337110 | Procurarea material.de construcţie | 1565,0 | 1628,1 | 1590,0 | -38,0 | 97,66 |
338110 | Procurarea accesorilor de pat,înbrăcăminte | 10.0 | 16,0 | 15,0 | -1,0 | 93,66 |
339110 | Procurarea altor materiale. | 86,9 | 132,2 | 119,4 | -12,8 | 90,35 |
371210 | Realizarea terenurilor | -450,0 | -450,0 | -495,9 | -45,9 | 110,19 |
Contabil șef L.Brailean
Secretar
Anexa nr.4
la Decizia Consiliului Local
Raportul
„Cu privire la executarea bugetului local pe anul 2022”
- Introducere
Bugetul local pentru anul 2022 a fost aprobat la capitolul „Venituri” în sumă de 9975.2 mii lei şi la capitolul „Cheltuieli” în sumă de 9975.2 mii lei .
Indicatorii sintetici executați a bugetului local pe anul 2022 se prezintă astfel:
mii lei
Aprobat | Precizat | Executat | % față de precizat | |
Venituri | 9975.2 | 15116.6 | 15090.0 | 99.8 |
Cheltuieli | 9975.2 | 16388.4 | 15390.6 | 93.91 |
Analizând execuția bugetului comunal pe anul 2022 se constată următoarele:
- încasările realizate în sumă 15090.0 mii lei cu 29.6 mii lei (0.2%) mai putin decit nivelul prevederilor precizate;
- cheltuielile efectuate în sumă de 15390.6 mii lei au fost cu 997.8 mii lei (6.09%) sub nivelul prevederilor precizate;
- Compartimentul ,,Venituri”
Pe parcursul perioadei de gestiune au fost operate unele rectificări de buget în temeiul Deciziilor Consiliuui Local în urma cărora s-au efectuat precizări. Astfel, bugetul comunal la capitolul „Venituri” a fost majorat cu 5144.4mii lei, planul precizat fiind în sumă de 15119.6 mii lei, inclusiv s-au majorat veniturile la următoarele capitole:
– la „Donatii voluntare” cu 398.2 mii lei
– la „Transferuri curente primite cu destinaţie specială” cu 795.0mii lei.
– la „Transferurile primite cu destinaţie generală „cu 42,0mii lei
– la” Transferuri capitale primite cu destinatie speciala” cu 250,0mii lei
– la „Transferuri capitale primite cu destinatie speciala” cu 3659,2 mii lei
În anul 2022 în bugetul comunal au fost acumulate venituri în sumă totală de 15090,0 mii lei, ce constituie o îndeplinire a planului anual precizat la nivel de 99,8 la sută. Comparativ cu anul precedent, veniturile sunt în descreştere cu 53,18%. Executarea bugetului la capitolul „Venituri” este relatată în tabelul nr.1.
În structura veniturilor bugetului comunal 74,0 la sută sau 11213,5 mii lei o constituie suma transferurilor, 16,6 % impozitul pe venit, 1.3% impozite pe proprietate, 3.3 % la ipozite si taxe pe marfuri si servicii și 4,5 % alte venituri.
Din veniturile proprii (fără transferuri) cele mai considerabile sânt încasările la impozitele pe venit 15,4 la sută. Suma acumulată de la persoanele fizice şi agenţii economici din comuna constituie total 2901,2 mii lei, fiind în creştere faţă de anul precedent cu 379,8 mii lei sau cu 115,06 la sută.
Din totalul impozitului pe venit, acumulat din comuna în sumă de 2901,2mii lei, 110,6 la sută sânt încasările de la impozitul pe venit reţinut din salariu, de la persoanele fizice din teritoriu,angajate în instituţiile bugetare şi agenţii economici.
Impozit pe venitul PF spre plata acumulat in suma de 235,8 mii lei fiind mai mult faţă de anul precedent cu 174,1 mii lei sau cu 200 la sută
Impozit pe venitul PF ce desf.activitati individuale in domeniul comert acumulat in suma de 9,0 mii lei fiind mai mult faţă de anul precedent cu 2,9 mii lei sau cu 147,29 la sută faţă de planul aprobat
Impozit pe venitul aferent operatiunior de predare in folosinta a imobilulu. acumulat in suma de 2,8 mii lei fiind executat la nivel de 69,6 la suta
Impozit pe venit PF in regim de taxi acumulat 0 lei,executat anul precedent 11002,33lei
Veniturile din impozite pe proprietate, alcătuiesc 229,5 mii lei sau 1,3 la sută din veniturile proprii şi au fost executate la nivel de 113,97la sută, în raport cu planul anual. Comparativ cu anul precedent se atestă o descrestere de 17,60 mii lei sau 1,6 la sută, din ele:
1) La „impozitul funciar ale persoan juridice si fizice în calit intreprin” au fost acumulate 18,0 mii lei, planul anual fiind realizat la nivel de 73,3 la sută.
2) La impozitul funciar ale persoanelor fizice cetaţeni” constituie suma de 43,7 mii lei, planul fiind realizat la nivel de 99,0 la sută. Devierile negative faţă de anul precedent constituie 2,8 mii lei.
La impozitul pe bunurile imobiliare ale pers.jrid constitue 19,1mii lei,executarea fiind realizata la nivel de 200 la suta sau cu 14.9 mii lei mai mult fata de planul anual şi sunt în descreştere cu 1,1 mii lei comparativ cu anul precedent.
- La impozitul pe bunurile imobiliare ale pers.fizice constitue 22,2mii lei,executarea fiind realizata la nivel de 105,63 la suta sau cu 1,1 mii lei mai mult fata de planul anual şi sunt în descreştere cu 0,5 mii lei comparativ cu anul precedent.
- La impozitul pe bunurile imobiliare achitate pers.fizice si juridice inrejistr. in calitate de intreprinzator din valoarea estimata constitue 56,5,0mii lei,executarea fiind realizata la nivel de 141,3 la suta sau cu 41,28 mii lei mai mult fata de planul anual şi sunt în descreştere cu 11,5 mii lei comparativ cu anul precedent.
- La impozitul pe bunurile imobiliare achitate de pers.fizice din valoarea estimata constitue 65,5mii lei,executarea fiind realizata la nivel de 99,25 la suta sau cu 8,3 mii lei mai putin de planul anual şi sunt în descreştere cu 11,29 mii lei comparativ cu anul precedent.
Veniturile din impozite si taxe pe marfuri si servicii, alcătuiesc 514,4 mii lei sau 3,3 la sută din veniturile proprii şi au fost executate la nivel de 102,99la sută, în raport cu planul anual. Comparativ cu anul precedent se atestă o creştere de 14.9 mii lei sau 3,0 la sută, din ele
1) La „taxa de piata” au fost acumulate 12,4 mii lei, planul anual fiind realizat la nivel de 100,0 la sută, în creştere cu 0,4 mii lei, faţă de anul precedent.
2) La „taxa pentru amenajarea teritoriului” au fost acumulate 75,60 mii lei, planul anual fiind realizat la nivel de 97.01 la sută, în creştere cu 2,0 mii lei, faţă de anul precedent
3) La „taxa pentru dispozitivele publicitare” au fost acumulate 5.6 mii lei, planul anual fiind realizat la nivel de 186.27 la sută, în creştere cu 3.3 mii lei, faţă de anul precedent
4) La „taxa pentru unitatile comerciale” au fost acumulate 396.7 mii lei, planul anual fiind realizat la nivel de 101.7 la sută, în creştere cu 11,2 mii lei, faţă de anul precedent
5) La „taxa pentru cazare” au fost acumulate 12,9mii lei, planul anual fiind realizat la nivel de 200 la sută, în creştere cu 8,1 mii lei, faţă de anul precedent
6) La „taxa pentru patenta de intreprinzator” au fost acumulate 8,7 mii lei, planul anual fiind realizat la nivel de 87,0 la sută, în creştere cu 0,6 mii lei, faţă de anul precedent
Veniturile din alte venituri, alcătuiesc 611,4 mii lei sau 4,5 la sută din veniturile proprii şi au fost executate la nivel de 88,44 la sută, în raport cu planul anual. Comparativ cu anul precedent se atestă o creştere de 279,0 mii lei sau 183,9 la sută, din ele:
1) La „arenda teren cu destinatie agricola incasata in BL” au fost acumulate 23,7 mii lei, planul anual fiind realizat la nivel de 200 la sută, în creştere cu 13,8 mii lei, faţă de anul precedent
2) La „arenda teren cu alta destinatie decint cea agricola incasata in BL” au fost acumulate 61,1 mii lei, planul anual fiind realizat la nivel de 200 la sută, în creştere cu 23,0 mii lei, faţă de anul precedent.
3) La „plata pentru certificate de urbanism” au fost acumulate 5.6 mii lei, planul anual fiind indeplinit la nivel de 140,0 la sută, în crestere cu 0,6 mii lei, faţă de anul precedent
4) La „incasari de la prestarea serviciilor cu plata” sunt plata parintilor pentru alimentati de către instituţiile educatie timpurie şi au fost acumulate 246,8,0 mii lei, planul anual fiind indeplinit la nivel de 102,8 la sută, în creştere cu 10,8 mii lei, faţă de anul precedent
6 ) La „plata pentru locatiune bunului patrimon.public” au fost acumulate 2,9 mii lei, planul anual fiind indeplinit la nivel de 72,9 la sută, în creştere cu 1,9 mii lei, faţă de anul precedent
7 ) La „amenzi si sanctiuni contraventionale incasate in BL” au fost acumulate 2,7 mii lei, planul anual fiind indeplinit la nivel de 128,5 la sută.
8 ) La „donaţii voluntare” au fost acumulate 261,0 mii lei, planul anual fiind indeplinit la nivel de 65,5 la sută
Transferurile primite în cadrul bugetului public naţional constituie 10833,6 lei, planul anual fiind executat corespunzător la nivel de 96,6%
De la Bugetul Stat au fost primite următoarele transferuri:
- Transferuri cu destinaţie specială pentru învăţământul preşcolar, în sumă de 5250,4 mii lei, fiind executate la nivel de 96,6 la sută în raport cu planul anual şi cu 901,5 mii lei sau 20,7 la sută în creştere faţă de anul 2021
- Transferurile curente cu destinaţie specială pentru infrasctructura drumurilor, planificate în sumă de 1017,3 mii lei, au fost executate în sumă de 1017,1 mii lei in crestere cu 557,7mii lei faţă de anul 2021.
- Transferuri curente primite cu destinaţie generală în sumă de 810,8 mii lei, executarea fiind realizată la nivel de 100%. În comparaţie cu anul 2021 s-au micşorat cu 169,0mii lei sau 3,1 la sută.
- Transferurile primite intre institutiile budetului de Sat 3463,3mii lei, fiind executate la nivel de 94,6%, iar faţă de anul 2021 s-au majorat cu 2978,9mii lei.
- Compartimentul ,,Cheltuieli”
Partea de cheltuieli a bugetului local în anul 2022 a fost aprobată inițial în sumă de 15390,6 mii lei, pe parcursul anului a fost majorată cu 5415,4 mii lei, inclusiv: 4066,6 mii lei din contul majorării veniturilor și 1348,8 mii lei din contul alocării mijloacelor financiare din soldul disponibil. Astfel, cheltuielile bugetului local pe anul 2022 cu modificările efectuate au fost precizate în sumă de 16388,4 mii lei, fiind executate în sumă totală de 15390,6 mii lei sau la nivel de 93,91 la sută din prevederile anuale.Deci, nu au fost executate cheltuieli în sumă de 997,8 mii lei. Comparativ cu anul 2021, cheltuielile bugetului local sunt în creștere cu 5388,5 mii lei .Conform clasificației funcționale, dintre care cele mai esențiale sînt ramurile:
– Învățământ
Structura cheltuielilor bugetului local conform clasificaţiei funcţionale este reflectată în tabelul nr.2 la prezentul raport. Astfel, cele mai considerabile cheltuieli se atestă la următoarele ramuri:
„Învăţământ” – ponderea majoră în volumul total al cheltuielilor bugetare aparține nemijlocit acestei ramuri și constituie 48,7 la sută. Pentru instituțiile de învățământ pe parcursul anului gestionar s-au valorificat 8590,8 mii lei, nivelul de executare în raport cu planul anual este de 96,2 %.
inclusiv:
La categoria„Educaţie timpurie” pe parcursul anului 2022 au fost acumulate venituri în sumă de 246,8 mii lei din încasările de la prestarea serviciilor cu plată (alimentaţia copiilor) .
La instituţia Gradinita Chetrosu, cu o fregventa medie anuala de 63 de copii au fost acumulate venituri în sumă de 94,6 mii lei din încasările de la prestarea serviciilor cu plata,tr ansferuri capitale primite de laONDRL in sumă de 2891,3 lei, si cheltuieli în sumă de 5577,4 mii lei, executarea fiind realizată la nivel de 98,8 la sută în raport cu planul anual precizat. Inclusiv:
1) Cheltuielile de personal la 20,05unitati de personal au fost valorificate în sumă de 1424,2mii lei, cu o realizare de 87,9 la sută faţă de planul precizat. Ponderea cheltuielilor respective în totalul cheltuielilor insttutiei date alcătuieşte 68,1%.
2) Cheltuielile pentru bunuri şi servicii au fost executate în sumă de 342,8 mii lei din 396,9 mii lei planificate sau la nivel 86,4la sută în raport cu planul precizat. Ponderea acestor cheltuieli constituie 5,5%.
3) Prestaţiile sociale constituie 78,1 mii lei,inc.compensatii cadrelor didactice 22,0lei şi îndemnizat.pt.incapacitatea temp.munca 10,7mii lei,45,0mii lei alte trestaţii sociale ale angajatilor
4) Activele nefinanciareconstituie 3603,3 mii lei. Din ele s-au realizat cheltuieli la următoarele articole a clasificaţiei economice.
- a) procurarea produselor alimentare – 349,9 mii lei;
- b) reparaţia capitală a clădirii – 3150,4 mii lei;
- c) procurarea medicamentelor si materialelor sanitare – 2,0;
- d) procurarea materialelor de construcţie – 61,5 mii lei;
- e) procurarea material. de uz şi rechizitelor de birou – 21.1mii lei;
l)procurarea altor materiale – 15,0mii lei
La instituţia Gradinita Todiresti cu o fregventa medie anuala de 63 copii au fost acumulate venituri în sumă de 152,2 mii lei din încasările de la prestarea serviciilor cu plata . cheltuieli în sumă de 3013,4 mii lei, executarea fiind realizată la nivel de 97,4la sută în raport cu planul anual precizat. Inclusiv:
1) Cheltuielile de personal la 20,05 unitati de personal au fost valorificate în sumă de 1658,4mii lei,cu o realizare de 96,0 la sută faţă de planul precizat. Ponderea cheltuiel. respective în total cheltuiel. instutiei date alcătuieşte 51,6%.
2) Cheltuielile pentru bunuri şi servicii au fost executate în sumă de 580,2mii lei din 584,0 mii lei planificate sau la nivel 99,3la sută în raport cu planul precizat. Ponderea acestor cheltuieli constituie 6,1%.
3) Prestaţiile sociale constituie 69,2 mii lei. compensatii cadrelor didactice 20,0mii lei şi îndemnizat.pt.incapacitatea temp.munca – 9,2mii lei
4) Activele nefinanciare constituie 549,5 mii lei. Din ele s-au realizat cheltuieli la următoarele articole a clasificaţiei economice.
- a) procurarea produselor alimentare – 453,9 mii lei;
- b) procurarea mașinilor și utilajelor – 2,0 mii lei;
- d) procurarea materialelor de construcţie – 17,8 mii lei;
- e) procurarea materialelor de uz gospodăr. şi rechizit. de birou – 40.0mii lei;
j)procurarea altor materiale – 30.5mii lei
n)procurarea mdicamentelor – 2,0mii lei
„Servicii în domeniul economiei” au fost executate cheltuieli în sumă de 1477,2 mii lei, executarea fiind realizată la nivel de 99,9 la sută în raport cu prevederile anuale precizate,inc. Transportul rutier au fost valorificate cheltuielile în limita sumei transferurilor cu destinație specială in suma de 1017,3 mii lei şi 459,9 din bugetul local ,pentru infrastructura drumurilor .
.
„Cultură, sport, tineret, culte şi odihnă” au fost executate cheltuieli în sumă de 561,3 mii lei. Ponderea acestora constituie 8,0 la sută din volumul total al cheltuielilor. La acest grup valorificarea cheltuielilor constituie 93,4 la sută în raport cu planul precizat. Inclusiv:
La instituţia biblioteca Todiresti au fost executate cheltuieli în sumă de 113,2 mii lei, executarea fiind realizată la nivel de 76,4
la sută în raport cu planul anual precizat. Inclusiv:
1) Cheltuielile de personal la 1,25 unitati de personal au fost valorificate în sumă de 86,1mii lei, cu o realizare de 99,4 la sută faţă de planul precizat. Ponderea cheltuielilor respective în totalul cheltuielilor instituţiei date alcătuieşte 75,0%.
2) Cheltuielile pentru bunuri şi servicii au fost executate în sumă de 2,0 mii lei cu o realizare la nivel 32,80la sută în raport cu planul precizat. Ponderea acestor cheltuieli constituie 3,0%.
3) Activele nefinanciare constituie 22,1 mii lei. Din ele s-au realizat cheltuieli la următoarele articole a clasificaţiei economice.
- a) procurarea literaturii – 20,0 mii lei;
- e) procurarea material. de uz gospodăr. şi rechizitelor de birou – 2,1mii lei;
La instituţia biblioteca Chetrosu au fost executate cheltuieli în sumă de 63,9 mii lei, executarea fiind realizată la nivel de 64,3la sută în raport cu planul anual precizat. Inclusiv:
1) Cheltuielile de personal la 1,25 unitati de personal au fost valorificate în sumă de 55,9mii lei, cu o realizare de 69,0 la sută faţă de planul precizat. Ponderea cheltuielilor respective în totalul cheltuielilor insttutiei date alcătuieşte 68,5%.
2) Cheltuielile pentru bunuri şi servicii au fost executate în sumă de 3,6 mii lei cu o realizare la nivel 96,9la sută în raport cu planul precizat. Ponderea acestor cheltuieli constituie 6,1%.
3) Activele nefinanciare constituie 0,7 mii lei. Din ele s-au realizat cheltuieli la următoarele articole a clasificaţiei economice.
- e) procurarea material. de uz gospodăr. şi rechizitelor de birou – 0,7mii lei;
La instituţia Camin Cultural Chetrosu au fost executate cheltuieli în sumă de 191,3 mii lei, executarea fiind realizată la nivel de 94,4 la sută în raport cu planul anual precizat. Inclusiv:
1) Cheltuielile de personal la 1,5 unitati de personal au fost valorificate în sumă de 94,0mii lei, cu o realizare de 99,1 la sută faţă de planul precizat. Ponderea cheltuielilor respective în totalul cheltuielilor insttutiei date alcătuieşte 47,9%.
2) Cheltuielile pentru bunuri şi servicii au fost executate în sumă de 77,9 mii lei cu o realizare la nivel 89,2la sută în raport cu planul precizat. Ponderea acestor cheltuieli constituie 0,6%.Din ele sau realizat cheltueli la următoarele articole a clasificaţiei economice.
– energie electrica – 3,3miilei
-servicii de locatiune -19,5 mii lei
-servicuiiu neatribuialtor aliniate -45,0 mii lei
-alte cheltueli curente -10,0mii lei
3) Activele nefinanciare constituie 8,5 mii lei. Din ele s-au realizat cheltuieli la următoarele articole a clasificaţiei economice
- a) procurarea -8,5mii lei
d)Procurarea altor materiale – 8,0 mii lei
La instituţia Camin Cultural Todiresti au fost executate cheltuieli în sumă de 134,1mii lei, executarea fiind realizată la nivel de 64,0 la sută în raport cu planul anual precizat. Inclusiv:
1) Cheltuielile de personal la 0,5 unitati de personal au fost valorificate în sumă de 45,4mii lei, cu o realizare de 44,3 la sută faţă de planul precizat. Ponderea cheltuielilor respective în totalul cheltuielilor insttutiei date alcătuieşte 39,1%.
2) Cheltuielile pentru bunuri şi servicii au fost executate în sumă de 56,6 mii lei cu o realizare la nivel 33.9la sută în raport cu planul precizat. Ponderea acestor cheltuieli constituie 9,6%.Din ele sau realizat cheltueli la următoarele articole a clasificaţiei economice.
– energie electrica – 0,7miilei
-servicii de locatiune -19,5 mii lei
-servicuiiu neatribuite altor aliniate – 36,5 mii lei
-alte cheltueli curente -14,5mii lei
3) Activele nefinanciare constituie 14,5 mii lei. Din ele s-au realizat cheltuieli la următoarele articole a clasificaţiei economice
- a) procurarea materialelor de uz gospodaresc -3,2mii lei
b)Procurarea altor materiale – 11,4 mii lei
Pentru servicii de sport şi cultură fizică au fost utilizate surse financiare în sumă de 58,9 mii lei,ce constituie 70,0 la sută din prevederile anuale. pentru activitățile sportive au fost executate cheltuieli:
– Servicii de transport – 2,2mii lei
-Cotizatii in ioganiz.din ţara – 2,8 mii lei
Activele nefinanciare constituie 50 mii lei. Din ele s-au realizat cheltuieli la următoarele articole a clasificaţiei economice
- a) procurarea combustibilului -1,20 mii lei
b)Procurarea echipamentului sportiv – 13,0 mii lei
- c) procurarea materiale de constructie – 8mii lei
Cheltuielile serviciilor pentru tineret nu au fost executate
Cheltuielile pentru Dezvoltarea conunala şi amenjare au fost executate la nivel de 93,4 la sută sau în sumă totală de circa 2191,2 mii lei. La acest grup sunt incluse:
- cheltuieli pentru servicii de reparaţie curente ce constituie 4,6 mii lei şi au fost executate la nivel de 45,8%;
- cheltueli pentru servicii neatribuite altor cheltueli au fost executate în sumă de 501,2 mii lei sau la nivel de 95,1 la sută din suma plan precizata.
- d) Cheltuielile planificate pentru procurarea combustibilului au fost executate în sumă totală de 4,8 mii lei sau la nivel de 96,0 la sută în raport cu alocaţiile prevăzute în buget.
- c) Procurarea materialelor de constructie au fost valorificate în sumă de 71,6 mii lei, sau la nivel de 81,6% .
e)procurarea altor materiale au fost valorificate în sumă de 32,0 mii lei, sau la nivel de 100.0% .
- d) procurarea mijloacelor de transport 1mii lei prin programul Diaspora Acasa Reuşeşte şi AIPA
„Iluminarea străzilor” au fost executate cheltuieli în sumă de 272,4 mii lei. Executarea a fost realizată la nivel de 90,2%, comparativ cu planul anual.
a)cheltueli pentru energie electrică – 196.9mii lei
e)procurarea materialelor de constructie in suma de 75,6mii lei,ce au fost utilizate la extinderea iluminatului stradal şi reparaţia iluminatului existent fara achitarea lucrărilor.
„Aprovizionarea cu apă” au fost executate cheltuieli în sumă de 488,5 mii lei. Executarea a fost realizată la nivel de 99,9%, comparativ cu planul anual,inc.
– servicii neatribuite altor aliniate în sumă de 162,5 mii lei
– subsidii acordate ÎM în suma de 166,0mii lei
„Învăţămăntul gimnazial” au fost executate cheltueli în suma de 185,2 mii lei
-Pentru reparaţii curente la blocul sanitar Chetrosu în sumă de 85,2 mii lei
– Pentru procurarea hainelor nationale 100,0mii lei
„Alte servicii de protecţia socială” au fost executate cheltuieli în sumă 195,5 mii lei. Executarea a fost realizată la nivel de 90,3%, comparativ cu planul anual precizat,inc.acordarea ajutoarelor baneşti(p/u participanţii din razboiul transnistria,afganistan,vaduvele razboiului mondial,participantii la avaria din Cernobîl,p/u alimentatie a 50 copii din gimnazii , familii vulnerabile p/u situaţia grea materială).
„Autorităţile legislative şi executive ” au fost executate cheltuieli în sumă de 1924,3 mii lei, sau la nivel de 93,3 %, ponderea cărora constituie 9,8 lă sută din volumul total al cheltuielilor:
- 1) Cheltuielile de personal la 11,0 unitati de personal au fost valorificate în sumă de 1135,8mii lei, cu o realizare de 99,4 la sută faţă de planul precizat. Ponderea cheltuielilor respective în totalul cheltuielilor insttutiei date alcătuieşte 73,2%.
- 2) Cheltuielile pentru bunuri şi servicii au fost executate în sumă de 586,6mii lei , sau la nivel 64,0la sută în raport cu planul precizat. Ponderea acestor cheltuieli constituie 19,1%.
- 3) Prestaţiile sociale constituie 30,8 mii lei,executate la nivel 83,3la sită fată de planul precizat
- 4) Activele nefinanciareconstituie 102,3 mii lei. Din ele s-au realizat cheltuieli la următoarele articole a clasificaţiei economice.
- a) procurarea materialelor de construcţie – 6,0 mii lei;
- d) procurarea materialelor de uz gospodăr. şi rechizi.birou – 50,0mii lei;
e)procurarea altor materiale – 22,7 lei
- b) procurarea pieselor de schimb -23,5 mii lei
Examinând structura cheltuielilor bugetului local sub aspectul clasificaţiei economice (tabelul nr.3) se constată următoarele:
- Cheltuielile de personal constituie 4727,8mii lei, fiind executate la nivel de 94,66 la sută în raport cu planul precizat. Ponderea acestor cheltuieli constituie 45,4 la sută din totalul cheltuielilor.
- Pentru bunuri şi servicii au fost valorificate 2789,4 mii lei, cu o executare de 92,7 % din sumele planificate, ponderea cheltuielilor menționate constituie 10,3 la sută din totalul cheltuielilor. Cele mai esențiale cheltuieli s-au înregistrat la servicii energetice şi comunale – 1048,8 mii lei, servicii informaţionale şi de telecomunicaţii – 37,7 mii lei, servicii de transport – 125,1 mii lei, servicii de reparaţii curente – 471,8 mii lei, servicii bancare 20,4 mii lei,servicii postale 3,0mii lei, alte neatribuite altor aliniate – 1040,5mii lei.
- Cheltuielile pentru prestaţii sociale alcătuiesc 406,3mii lei, fiind executate la nivel de 91,6 la sută, inclusiv , compensaţiile constituie – 42,0 mii lei, ajutoare băneşti –195,5 mii lei, prestaţiile sociale ale angajatorilor constituie 168,8 mii
- Alte cheltuieli au fost valorificate în sumă de 95,1 mii lei, sau la nivel de 42,46 la sută în raport cu sumele planificate,inc.cotizatii in organiz.din tara 4,8mii lei,acitarea indemnizat.alesului local -90,3mii lei,şi altele
- Subvenţii acordate instituţiilor municipale în suma de 166,0 lei,valorificate la nivel de 100
- Cheltuieli ce ţin de activele nefinanciare ale bugetului local constituie 7205,9 mii lei. Din ele:
- La mijloacele fixe sunt înregistrate cheltuieli în valoare de 5012,7 mii lei, inclusiv, la reparaţia capitală a clădirilor – 259,1 mii lei şi reparatii capitale construcţiilor speciale au fost utilizate surse financiare în sumă de 160.0 mii Pentru procurarea maşinilor şi utilajelor – 18,2 mii lei, procurarea uneltelor, inventarului gospodăresc –0 mii lei, cheltuieli pentru procurarea literaturii – 29,0 mii lei ,procurarea costumelor naţionale 100 mii leiş.a.
- Pentru stocuri de materiale şi circulante au fost valorificate 2689,0 mii lei, cele mai considerabile fiind utilizate la procurarea produselor alimentare în sumă de 803,8 mii lei, materiale de uz gospodăresc şi rechizite de birou – 124,1 mii lei, materiale de construcţie – 1590,0 mii lei, combustibil, carburanţi şi lubrifianţi – 6,0 mii lei, accesorii de pat, îmbrăcăminte, încălţăminte – 15,0mii lei, alte materiale – 119,5mii lei, procurarea medicamentelor – 4,0 mii lei, ş.a
- Bunuri materiale circulante cu titlul gratuit au fost primite la biblioteci literatură în suma de 4,6mii lei de la Biblioteca Raionala , la grădiniţa Todireşti în sumă de 2,8mii lei au fost primite bunuri de la părinţi,produse alimentare în sumă 77,5 mii lei pentru refugiaţi,tocator de crengi în sumă de 46900lei,
IV . Fondul de rezervă
Pentru activitățile fondului de rezervă, inițial au fost aprobate mijloace financiare în sumă de 100,0 mii lei. În perioada gestionară fondul de rezervă nu a fost utilizată.
Datoriile debitoare şi creditoriale la situaţia din 31.12.2022 sau format în luna decembrie 2022 pentru cheltuelile de personal care au fost achitate în luna ianuarie 2023 şi alte.Descifrarea datoriilor se anexază
Descifrarea creanţelor şi datoriilor |
||||||||||||||||||||||||||
Primaria Chetrosu | ||||||||||||||||||||||||||
Autoritatea/Instituția bugetară | ||||||||||||||||||||||||||
la situatia din „31” decembrie 2022 | ||||||||||||||||||||||||||
lei,bani | ||||||||||||||||||||||||||
Denumirea agentului economic | Data înregistrării creanţei/datoriei | Codul economic K=6 | Creanțe | Datorii | Inclusiv: proiecte finanţate din surse externe | |||||||||||||||||||||
Creanțe | Datorii | |||||||||||||||||||||||||
Retribuirea muncii | decembrie 2022 | 211180 | 319488.65 | |||||||||||||||||||||||
contrib.asigur.social | decembrie 2022 | 212100 | 92651.71 | |||||||||||||||||||||||
Indemniz incapac.m | decembrie2022 | 273500 | ||||||||||||||||||||||||
incas.de la prest.serv | decembrie 2022 | 142310 | 25270 | |||||||||||||||||||||||
SRL Iughintras | decembrie 2022 | 333110 | 15623.0 | |||||||||||||||||||||||
IM Gospod comun C | decembrie2022 | 222990 | 33091.86 | |||||||||||||||||||||||
IM Gospod comun Chetrosu | decembrie2022 | 222400 | 7718.17 | |||||||||||||||||||||||
IM Rom petrol | decembrie2022 | 331110 | 640.62 | |||||||||||||||||||||||
Ancorvlad SRL | decembrie2022 | 333110 | 59935.07 | 40389.21 | ||||||||||||||||||||||
Institutul Muncii | septembrie 2022 | 222990 | 1200 | |||||||||||||||||||||||
SA Tipografia | decembrie2022 | 336110 | 2433 | |||||||||||||||||||||||
SA Forestcom | decembrie2022 | 336110 | 503.4 | |||||||||||||||||||||||
SA Moldova gaz | decembrie2022 | 222120 | 141945.2 | 16163.22 | ||||||||||||||||||||||
Manarda SRL | decembrie2022 | 337110 | 1927.56 | |||||||||||||||||||||||
CC Agua Traide | decembrie 2022 | 339110 | ||||||||||||||||||||||||
SRL Expert Service | decembrie 2022 | 222500 | 414 | |||||||||||||||||||||||
Moldtelecom SA | decembriee 2022 | 222220 | 744.63 | |||||||||||||||||||||||
IM Lapmol | decembrie 2022 | 333110 | 21202.56 | |||||||||||||||||||||||
304516.9 | 476824.96 | 0 | ||||||||||||||||||||||||
Contabil şef L.Brailean | ||||||||||||||||||||||||||