Stimaţi locuitori ai comunei Chetrosu!
Primăria comunei Chetrosu, raionul Anenii Noi, iniţiază, începând cu 02 decembrie 2019,
consultarea publică a proiectului de decizie
„Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu pentru anul 2020”.
Scopul proiectului este de a asigura transparenţa în gestionarea eficientă a finanţelor publice de către executorii de buget.
Având în vedere că beneficiarii proiectului de decizie sunt toţi locuitorii comunei Chetrosu, impactul estimat al proiectului de decizie constă în posibilitatea fiecărui cetăţean interesat şi a fiecărei instituţii sau organizaţii de a cunoaşte şi de a influenţa gestionarea eficientă şi raţională a banilor publici.
Proiectul de decizie este elaborat în conformitate cu:
Setului metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.209 din 24.12.2015;
Legea nr.397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale, cu modificările operate prin Legea nr. 267 din 01.11.2013;
Legea nr.847-XV din 24.05.1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar; Legea nr.181 din 25.07.2014 finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale;
Legea nr.435-XVI din 28.12.2006 privind descentralizarea administrativă;
Codului Fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997;
Legea nr.1056 din 16.06.2000 pentru punerea în aplicare a Titlului VI din Codul Fiscal;
Legea nr.100 din 22.12.2017 cu privire la actele normative;
Legea nr.436-XV din 28.12.2006 privind administraţia publică locală.
Recomandările pe marginea proiectului de decizie propus, supus consultării publice, pot fi expediate până la data de 18 decembrie 2019, pe adresa electronică: consiliulcomunal.chetrosu@gmail.com, la numărul de telefon 026532141 sau pe adresa: rl Anenii Noi, s.Chetrosu, str.M.Frunze nr.18.
Proiectul de decizie „Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu pentru anul 2020” şi nota informativă sunt disponibile pe pagina web oficială www.comunachetrosu.md sau la sediul Primăriei, pe adresa: s.Chetrosu. str.M.Frunze nr.18.
Proiect de decizie nr.3/1
Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu
pentru anul 2020 în prima lectură
În temeiul prevederilor art. 20 al Legii nr.397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale cu modificările şi completările ulterioare, în conformitate cu prevederile Legii nr.847-XV din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar, în temeiul Legii nr.100 din 22.12.2017 cu privire la actele normative, conform prevederilor art.14 alin.(2) lit.n), art.19 alin.(4) al Legii nr.436-XV din 28.12.2006 privind administraţia publică locală, se propune următorul proiect de decizie:
- 1. Se aprobă bugetul comunal Chetrosu pe anul 2020 în prima lectură la venituri în sumă de 8244.20 mii lei, inclusiv transferuri de la bugetul de stat în sumă de 5552.0 mii lei, şi la cheltuieli în sumă de 20 mii lei.
Proiect de decizie nr.3/2
Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu
pentru anul 2020 în a doua lectură
În scopul asigurării părţii de venit a bugetului comunal Chetrosu în anul 2020; în conformitate cu prevederile Setului metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.209 din 24.12.2015;
în temeiul art.art.18, 19, 20, 22 al Legii nr.397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale, cu modificările operate prin Legea nr. 267 din 01.11.2013;
în conformitate cu prevederile Legii nr.847-XV din 24.05.1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar, art.24 alin.(1), art.25, 47 alin.(2), art.55 al Legii nr.181 din 25.07.2014 finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale;
art.3 lit.a), art.12 alin.(1) şi (2) al Legii nr.435-XVI din 28.12.2006 privind descentralizarea administrativă;
în baza Titlului VI, VII a Codului Fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997;
conform prevederilor Legii nr.1056 din 16.06.2000 pentru punerea în aplicare a Titlului VI din Codul Fiscal;
în temeiul Legii nr.100 din 22.12.2017 cu privire la actele normative, conform art.14 alin.(2) lit.a), n), q), art.19 alin.(4) al Legii nr.436-XV din 28.12.2006 privind administraţia publică locală, se propune următorul proiect de decizie:
1. Se aprobă bugetul comunal Chetrosu pe anul 2020 la venituri în sumă de 8244.2 mii lei, inclusiv trasferuri de la bugetul de stat în sumă de 0 mii lei, şi la cheltuieli în sumă de 8244.2 mii lei.
2.Sinteza indicatorilor generali şi sursele de finanţare ale bugetului local se prezintă în anexa nr.1.
3.Componenţa veniturilor bugetului local se prezintă în anexa nr. 2.
- Resursele şi cheltuielile bugetului local conform clasificaţiei funcţionale şi pe programe se prezintă conform anexei nr.3.
5.Cotele impozitelor şi taxelor locale, ce vor fi încasate în bugetul comunal Chetrosu în a.2020, se prezintă în anexa nr.4.
6.Regulamentul privind calcularea taxei pentru amplasarea unităților comerciale şi/sau de prestări servicii în teritoriul comunei Chetrosu, r-l Anenii Noi se anexează.
7.Nomenclatorul tarifelor pentru serviciile prestate contra plată de către instituţiile publice finanţate de la bugetul local, se prezintă conform anexei nr. 5.
8.Sinteza veniturilor colectate de către instituţiile bugetare finanţate din bugetul local, conform anexei nr. 6.
9.Se aprobă efectivul-limită al statelor de personal pentru instituţiile finanţate de la bugetul local, conform anexei nr. 7.
- Se aprobă fondul de rezervă a bugetului local în sumă de 50,0 mii lei.
- Datoriile creditoriale, înregistrate la 01.01.2020 ale instituţiilor bugetare, vor fi achitate din contul şi în limita alocaţiilor aprobate pe an.
- Autorităţile Administraţiei Publice Locale Chetrosu vor asigura:
– dezagregarea în termen a limitelor stabilite, cu introducerea acestora în sistemul informaţional de management financiar;
-legalitatea utilizării alocaţiilor bugetare şi respectarea limitelor aprobate;
-utilizarea conform destinaţiei a transferurilor cu destinaţie specială, alocate de la bugetul de stat;
-contractarea de lucrări, servicii, bunuri materiale conform prevederilor Legii privind achiziţii publice;
– raportarea în termenii stabiliţi a performanţelor realizate, conform competenţei.
13.Dna L.Brailean, contabil şef al primăriei, va analiza sistematic executarea bugetului local şi va înainta, în caz de necesitate, propuneri concrete pentru consolidarea disciplinei financiar-bugetare şi menţinerea echilibrului bugetar.
- Se autorizează dl Leonid Zalevschi, primarul com.Chetrosu, cu rolul de administrator de buget, pentru a:
– modifica planurile de alocaţii între diferite nivele ale clasificaţiei economice (k2) în cadrul aceleiaşi funcţii (F1-F3) în cadrul unui subprogram, fără majorarea cheltuielilor de personal şi fără modificarea cheltuielilor pentru investiţii capitale şi a transferurilor interbugetare;
– modifica planurile de alocaţii între instituţiile subordonate între nivele K4, în cadrul aceleiaşi funcţii (F1-F3) şi aceluiaşi subprogram P1P2, cu respectarea limitei stabilite la nivel de K2. Totodată, autoritatea bugetară poate modifica resursele colectate între instituţiile din cadrul aceleiaşi funcţii (F1-F3), fără modificarea limitei aprobate.
– a modifica planurile de alocaţii între nivele K5-K6, cu respectarea limitei stabilite la nivel de K4 al clasificaţiei economice de către instituţia superioară.
Anexa nr.1
la proiect de decizie nr.3/2
Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu
pentru anul 2020 în a doua lectură
Sinteza indicatorilor generali și sursele de finanțare ale bugetului comunal Chetrosu | ||
Denumirea | Cod Eco | Suma, mii lei |
I. VENITURI, total | 1 | 8244.2 |
inclusiv transferuri de la bugetul de stat | 5552.0 | |
II. CHELTUIELI, total | 2+3 | 8244.2 |
II.1. Cheltuieli, total | 2 | |
II.2. Active nefinanciare, total | 3 | |
III. SOLD BUGETAR | 1-(2+3) | – |
IV. SURSELE DE FINANȚARE, total | 4+5+9 | – |
inclusiv conform clasificatiei economice (k3) | – | |
Împrumuturi recreditate între bugetul de stat și bugetele locale | 561 | – |
Sold mijloace băneşti la începutul perioadei | 910 | – |
Sold mijloace băneşti la sfîrşitul perioadei | 930 | – |
Secretar al consiliului E.Diacioc
Contabil şef L.Brailean
Anexa nr.2
la proiect de decizie nr.3/2
Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu
pentru anul 2020 în a doua lectură
Componenţa veniturilor bugetului comunal Chetrosu pe anul 2020
Denumirea | Cod Eco (k6) | Suma,
mii iei |
Venituri total: inclusiv | ||
Impozit pe venit persoanelor fizice,total | 1111 | 1761.0 |
– Impozit pe venit din salariu | 111110 | 1700.00 |
– Impozit pe venit conform declaraţiilor | 111121 | 50.0 |
– Impozitul pe venitul pers.fizice ce desfasoara activitati independente in domeniul comertului | 111124 | 9.0 |
– Impozitul pe venitul aferent operatiunilor de predare in posesie si/sau folosinta a proprietartii imobiliare | 111130 | 2.0 |
Impozitul funciar,total | 1131 | 83.60 |
– Impozit funciaral persoanelor juridice si fizice,inrejist.in calitate de intreprinzator | 113161 | 44.0 |
– Impozitul funciar al persoanelor fizice cetateni | 113171 | 39.6 |
– Impozit pe bunurile imobiliare | 1132 | 124.0 |
– Impozitul pe bunurile imobileare ale persoanelo juridice | 113240 | 4.0 |
– Impozitul pe bunurile imobileare ale persoanelo fizice | 113220 | 22.0 |
– Impozitul pe bunurile imobileare ale persoanelo juridice si fizice inrejistrate in calitate de intreprinzator din valoarea estimata a bunurilor | 113230 | 50.0 |
– Impozitul pe bunurile imobileare achitate de catre persoanele fizice cetateni din valoarea estimata a bunurilor imobiiare | 113240 | 48.0 |
Taxele locale total | 1144 | 380.6 |
– Taxa de piaţă | 114411 | 12.4 |
– Taxa pentru amenajarea teritoriului | 114412 | 48.0 |
– Taxa pentru dispozitivele publicitare | 114415 | 2.0 |
– Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii | 114418 | 317.0 |
– Taxa pentru cazare | 114421 | 1.2 |
– Taxa pentru patenta de întreprinzător | 114522 | 12.0 |
Plata pentru chiria/ arenda ,total | 1415 | 30.0 |
– Plata pentru arenda pentru terenurile cu destinaţie agricolă | 141522 | 10,0 |
– Plata pentru arenda pentru terenurile cu altă destinaţie decît cea agricolă | 141533 | 20,0 |
Plăta pentru certificate de urbanizm şi autorizările de construire sau desfiinţare încasată în bugetul local | 142215 | 4,0 |
Amenzi şi sancţiuni contravenţionale total | 143130 | 2,0 |
Alte venituri | 145142
|
10.0 |
Veniturile genera le, total | 2407.2 | |
Comercializarea marfur. si serviciilor de catre institutiile bugetare | 1423 | 285.0 |
încasari de la prestarea serviciilor cu plată | 142310 | 281.0 |
Plata pentru locaţiunea bunurilor patrimoniului public | 142320 | 4,0 |
Veniturile colectate, total | 285.0 | |
Total venituri | 2692.20 | |
Transferuri primite între bugetul de stat şi bugetele locale de nivelul I | 191 | 5552.0 |
– Transferuri cu destinaţie specială | 191211 | 4145.60 |
– Transferuri curente primite cu dest.speciala intre bugetul de stat si bugetele locale de nivelul I pentru infrastructura drumurilor | 191216 | 455.9 |
– Transferuri cu destinaţie generală | 191231 | 950.50 |
Total general | 8244.20 |
Secretar al consiliului E.Diacioc
Contabil şef L.Brailean
Anexa nr.3
la proiect de decizie nr.3/2
Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu
pentru anul 2020 în a doua lectură
Resursele și cheltuielile bugetului comunal Chetrosu conform clasificaţiei funcționale și pe programe
Denumirea Primaria Chetrosu 1027 | Cod | Suma,
mii lei |
Cheltuieli recurente, în total | (2+3)-3192 | 8244.20 |
cheltuieli de personal, în total | 21 | 4159.8 |
Investiții capitale, în total | 3192 | – |
Gupa principală 1 Autorităţi legislative şi executive 10747 | 01 | |
Resurse, total | 1075.1 | |
Resurse generale | 1 | 1071.3 |
Resurse colectate de autorități/instituții bugetare | 2 | 4.0 |
Cheltuieli, total | 1075.1 | |
Autorităţi legislative şi executive | 0301 | 1075.1 |
Gestionarea fondurilor de rezervă şi de intervenţie | 0802 | 50,0 |
Servicii în domeniul economiei 10747 | 04 | |
Resurse generale | 1 | 455.9 |
Resirse colectate de autorităţi/instituţii bugetare | 2 | |
Cheltuieli, total | 455.9 | |
Dezvoltarea drumurilor | 6402 | 459.9 |
Dezvoltarea comunală şi amenajarea teritoriului 10747 | 06 | |
Resurse generale | 1 | 1221.4 |
Resirse colectate de autorităţi/instituţii bugetare | 2 | |
Cheltuieli, total | 1221.4 | |
Deyvoltarae gospodăriei de locuinţe şi serviciilor comunale | 7502 | 651.4 |
Iluminarea stradală | 7505 | 420.0 |
Apa si canalizare | 7503 | 150.0 |
Cultura, sport ,tineret,culte si odihna 10747 | 08 | |
Resurse generale | 1 | 715.20 |
Resirse colectate de autorităţi/instituţii bugetare | 2 | |
Cheltuieli, total | 715.20 | |
Servicii in dezvoltarea culturii | 8502 | 632.2 |
tineret | 8603 | 20.0 |
sport | 8602 | 63.0 |
Învăţămînt 10747 | 09 | 4726.6 |
Resurse total | 4726.6 | |
Resurse generale | 1 | 4445.6 |
Resurse colectate de autorități/instituții bugetare | 2 | 281.0 |
Cheltuieli, total | 4726.6 | |
Educaţie timpurie | 8802 | 4726.6 |
Secretar al consiliului E.Diacioc
Contabil şef L.Brailean
Anexa nr.4
la proiect de decizie nr.3/2
Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu
pentru anul 2020 în a doua lectură
Cotele impozitelor şi taxelor locale stabilite pe teritoriul unităţii administrative-teritoriale Chetrosu ce vor fi încasate la bugetul comunal în anul 2020
Nr. | Denumirea impozitului sau taxei locale | Baza impozabilă şi/sau obiectul impunerii | Cota impozitului sau taxei | înlesniri /scutiri fiscale |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Impozitul funciar: | ||||
1.
|
Pentru terenurile cu destinaţie agricolă: | a) toate terenurile, altele decât cele destinate fîneţelor şi păşunelor:
– care au indici cadastrali – care nu au indici cadastrali
b) terenurile destinate fîneţelor şi păşunelor: – care au indici cadastrali – care nu au undici cadastrali
c) terenurile ocupate de obiecte acvatice (iazuri, lacuri, etc.) |
-1,5 lei p/u 1 grad/ha; -110 lei p/u 1 hectar;
-0,75 lei p/u 1 grad/ha; -55 lei p/u 1 ha;
-115 lei p/u 1 hectar de suprafaţă acvatică. |
Conform Codului Fiscal |
Pentru terenurile din intravilan:
|
a) terenurile pe care sunt amplasate fondul de locuinţe, loturile de pe lângă domiciliu (inclusiv terenurile atribuite de către autoritatea administraţiei publice locale ca loturi de pe lângă domiciliu şi distribuite în extravilan, din cauza insuficienţei de terenuri în intravilan)
b) terenurile destinate întreprinderilor agricole, alte terenuri neevaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate |
-1 leu p/u 100 m.p.
-10 lei p/u 100 m.p. |
Conform Codului Fiscal | |
Pentru terenurile din extravilan | a)pe care sînt amplasate clădiri şi construcţii, cariere şi pămînturile distruse în urma activităţii de producţie, neevaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate:
b) altele decît cele specificate la p.a) neevaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate: |
– 350 lei pentru 1 ha;
– 70 lei pentru 1 ha |
Conform Codului Fiscal
|
|
Impozitul pe bunurile imobiliare: | ||||
2. | 1)pe clădirile şi construcţiile cu destinaţie agricolă, precum şi pe alte bunuri imobiliare neevaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate: | – pentru persoanele juridice şi fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător
– pentru persoanele fizice, altele decât cele specificate la prima liniuţă |
-0,1 la sută din valoarea contabilă a bunurilor imobiliare pe perioada fiscală;
-0,1 la sută din costul bunurilor imobiliare;
|
Conform Codului Fiscal |
2) pe bunurile imobiliare cu altă destinaţie decât cea locativă sau agricolă, inclusiv exceptând garajele şi terenurile pe care acestea sînt amplasate şi loturile întovărăşirilor pomicole cu sau fără construcţii amplasate pe ele, neevaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate | -pentru persoanele juridice şi fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător
-pentru persoanele fizice altele decît cele specificate la prima liniuţă |
-0,3 la sută din valoarea contabilă a bunurilor imobiliare pe perioada fiscală
-0,3 la sută din costul bunurilor imobiliare |
||
3) pe bunurile imobiliare cu destinaţie locativă,(apartamente şi case de locuit individuale) | – pentru persoanele juridice şi fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător:
– pentru persoanele fizice, altele decât cele specificate la prima liniuţă:
Notă: în cazurile în care suprafaţa totală a locuinţelor şi a construcţiilor principale ale persoanelor fizice care nu desfăşoară acitivitatea de întreprinzător înregistrate cu drept de proprietate depăşeşte 100 m.p., inclusiv, cotele concrete stabilite ale impozitului pe bunurile imobiliare se majorează în funcţie de suprafaţa totală, după cum urmează; – de la 100 la 150 m.p. inclusiv – de 1,5 ori; – de la 150 la 200 m.p. inclusiv – de 2 ori; -de la 200 la 300 m.p. inclusiv – de 10 ori; -peste 300 m.p. – de 15 ori. |
-0,1 la sută din valoarea contabilă a bunurilor imobiliare pe perioada fiscală;
-0,1 la sută din costul bunurilor imobiliare;
|
||
3)pentru bunuri imobiliare evaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate:
|
-pentru loturile întovărăşirilor pomicole cu sau fără construcţii amplasate pe ele
-pentru garajele şi terenurile pe care sunt amplasate:
-pentru bunurile imobiliare cu destinaţie locativă (apartamente şi case de locuit individuale, terenuri aferente acestor bunuri)
-pentru terenurile agricole cu construcţii amplasate pe ele:
|
-0,4% din baza impozabilă a bunurilor imobiliare;
-0,3% din baza impozabilă a bunurilor imobiliare;
–0,3% din baza impozabilă a bunurilor imobiliare
-0,3% din baza impozabilă a bunurilor imobiliare |
||
De impozitul pe bunurile imobiliare pentru obiectele impunerii cu destinaţie locativă, unde aceştea şi-au înregistrat domiciliu sînt scutiţi în limita valorii (costului) pănă la 15,0 mii lei:
a) persoanele de vîrstă pensionară, persoanele cu dizabilităţi severe şi accentuate, persoanele cu dizabilităţi din copilărie, persoanele cu dizabilităţi medii (participanţi la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova, participanţi la acţiunile de luptă din Afghanistan, participanţi la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl), precum şi persoanele supuse represiunilor şi ulterior reabilitate); b) familiile participanţilor căzuţi în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova şi persoanele care au fost întreţinute de aceştia; c) familiile militarilor căzuţi în acţiunile de luptă din Afghanistan şi persoanele care au fost întreţinute de aceştia; d) familiile care au copii cu dizabilităţi în vîrstă de pînă la 18 ani şi membrii familiilor care au la întreţinere şi îngrijire permanentă persoane cu dizabilităţi; e) familiile persoanelor decedate în urma unor boli cauzate de participarea lor la lucrările de lichidare a consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl şi persoanele care au fost întreţinute de acestea; |
||||
3. | Taxă pentru amenajarea teritoriului | Numărul mediu scriptic trimestrial al salariaţilor şi/sau fondatorii întreprinderilor în cazul în care aceştia activează în întreprinderile fondate, însă nu sînt incluşi în efectivul trimestrial de salariaţi | 110 lei anual p/u fiecare salariat şi/sau fondator al întrepr., în cazul în care acesta activează în întreprind fondată, însă nu este inclus în efectivul trimestrial de salariaţi | Conform Codului Fiscal
|
4. | Taxă pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii
(cu excepţia celor care se află total în zona de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor) |
Suprafaţa ocupată de unităţile de comerţ şi/sau de prestări servicii, locul amplasării, tipul mărfurilor desfăcute şi serviciile prestate, regimul de activitate | 75 lei anual p/u 1 m²;
calculul se va efectua conform Regulament. privind calcularea taxei pentru amplasarea unităților comerciale şi/sau de prestări servicii în teritoriul comunei Chetrosu, r-l Anenii Noi |
Conform Regulament.
privind calcularea taxei pentru amplasarea unit. comerc. şi/sau de prestări servicii în terit com.Chetrosu, r-l Anenii Noi |
3. | Taxă de piaţă | Suprafaţa totală a terenului şi a imobilelor amplasate pe teritoriul pieţei | 4 lei anual pentru fiecare metru pătrat | De scutiri nu beneficiază nimeni |
4. | Taxă pentru cazare | Venitul din vînzări ale serviciilor prestate de structurile cu funcţii de cazare | 7 %
|
De scutiri nu beneficiază nimeni |
5. | Taxă pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, oraşelor şi satelor (comunelor) | Numărul de unităţi de transport | 275 lei lunar pentru fiecare unitate de transport, în funcţie de numărul de locuri
|
De scutiri nu beneficiază nimeni |
6. | Taxă pentru dispozitivele publicitare | Suprafaţa feţei (feţelor) dispozitivului publicitar | 110 lei anual pentru fiecare metru pătrat | De scutiri nu beneficiază nimeni |
7.Se aprobă regimul de lucru al unităţilor comerciale şi/sau de prestări servicii din teritoriul com.Chetrosu între orele de la 7.00 – 22.00. 8.Pentru unităţile comerciale care prestează servicii în bar,cafene,cantină, restaurante se permite activitatea cu un regim de lucru prelungit până al 24.00. 9.Pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, cum ar fi: staţii PECO, magazine pe lângă staţiile PECO, saună, piscină, sălile pentru organizarea ceremoniilor- se permite regimul de activitae non-stop. |
Secretar al consiliului E.Diacioc
Contabil şef L.Brailean
Anexa nr.5
la proiect de decizie nr.3/2
Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu
pentru anul 2020 în a doua lectură
Nomenclatorul tarifelor pentru serviciile prestate contra plată de către instituţiile bugetare finanţate din bugetul local pe anul 2020
Nr. d/o | Codul Eco (K6) | Instituţia, denumirea serviciilor | Costul serviciilor (lei) |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | 142320 | Tariful de bază pentru chiria anuală a unui metru pătrat de spaţiu acordat de instituţiile publice: |
|
– amplasate în sate | Conform Legii bugetului | ||
Cuantumul minim al chiriei se determină conform formulei aprobate în legile bugetare anuale, cu aplicarea tarifului de bază indicat mai sus | |||
2 | 142320 | Încasările pentru serviciile comunale prestate de instituţiile publice | după fact |
Grădiniţele finanţate din bugetul local: | |||
3 | 142310 | Plata părinţilor pentru alimentarea copiilor de vîrstă preşcolară (lei/copil/zi) | Conform ordinelor Ministerului Educaţiei |
|
|
Eliberarea certificatelor:
– pentru realizarea produselor animaliere şi agricole – de naştere – de căsătorie |
25 25 200 |
servicii de xerox | 1 lei foaia | ||
Înregistrarea certificatului de urbanism pentru proiectare/certificatului de urbanism informativ | 50 | ||
Înregistrarea autorizaţiei de construire/desfiinţare | 100 | ||
Plata pentru notificarea privind iniţierea activităţii de comerţ | 100 |
Secretar al consiliului E.Diacioc
Contabil şef L.Brailean
Anexa nr.6
la proiect de decizie nr.3/2
Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu
pentru anul 2020 în a doua lectură
Sinteza veniturilor colectate de către instituţiile bugetare finanţate din
bugetul comunal Chetrosu pe anul 2020, (mii lei)
Nr. d/o | Denumirea instituţiei
|
Cod
Grupa funcţie |
Suma preconizată spre încasare pe subcomponente de surse: | ||
Resurse fonduri speciale
(296) |
Resurse atrase de instituţii
(297) |
Resurse atrase pentru proiecte finanţate din surse externe
(298) |
|||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Primăria Chetrosu – aparat | 0111 | 4.0 | ||
2 | Grădiniţa Todireşti | 0911 | 153.0 | ||
3 | Grădiniţa Chetrosu | 0911 | 128.0 | ||
Total | 285.0 |
Secretar al consiliului E.Diacioc
Contabil şef L.Brailean
Anexa nr.7
la proiect de decizie nr.3/2
Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu
pentru anul 2020 în a doua lectură
Efectivul limită al statelor de personal din instituţiile publice finanţate de la bugetul comunal Chetrosu pe anul 2020
Nr. d/o | Denumirea | Cod org 2 | Efectivul de personal, unități |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Administratia primariei Chetrosu – aparat | 10747 | 10.5 |
2 | Grădiniţa Chetrosu | 05564 | 20.05 |
3 | Grădiniţa Todiresti | 05566 | 20.05 |
4 | Biblioteca Chetrosu | 05569 | 1.25 |
5 | Biblioteca Todiresti | 05568 | 1.25 |
6 | Căminul cultural Chetrosu | 05572 | 1.0 |
7 | Căminul cultural Todiresti | 05573 | 1.5 |
Total | 55.6 |
Secretar al consiliului E.Diacioc
Contabil şef L.Brailean
Anexă
la pct 6 din proiect de decizie nr.3/2
Cu privire la aprobarea bugetului comunal Chetrosu
pentru anul 2020 în a doua lectură
REGULAMENT PRIVIND CALCULAREA TAXEI PENTRU AMPLASAREA UNITĂȚILOR COMERCIALE ŞI/SAU DE PRESTĂRI SERVICII ÎN TERITORIUL COMUNEI CHETROSU, R-L ANENII NOI
În sensul prezentului Regulament, se definesc următoarele noţiuni:
Taxă locală – plată obligatorie efectuată la bugetul unităţii administrativ-teritoriale.
Cota taxei locale – cotă ad valorem în procente din baza impozabilă a obiectului impunerii ori sumă absolută, stabilită de autoritatea administraţiei publice locale la adoptarea bugetului unităţii administrativ-teritoriale respective.
Unitate comercială şi/sau de prestări servicii – unitate de comerţ cu amănuntul, cu ridicata, de alimentaţie publică şi/sau de prestări servicii.
Autoritate deliberativă a administraţiei publice locale – autoritatea reprezentativă şi deliberativă a populaţiei unităţii administrativ-teritoriale (consiliul locpal).
Autoritate executivă a administraţiei publice locale – autoritatea reprezentativă a populaţiei unităţii administrativ-teritoriale şi executivă a consiliului local (primarul).
SUBIECŢII IMPUNERII, OBIECTELE ȘI BAZA IMPOZABILĂ
- Subiecţi ai impunerii la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii – persoanele juridice sau fizice, înregistrate în calitate de întreprinzător, care dispun de unităţi comerciale şi/sau de prestări servicii;
- Obiectele impunerii şi baza impozabilă la taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii, cu excepţia celor care se află total în zona de protecţie a drumurilor din afara perimetrului localităţilor – unităţile de comerţ şi/sau de prestări servicii;
- Baza impozabilă a obiectelor impunerii – în funcţie de genul de activitate desfăşurat, tipul de obiecte ale impunerii, locul amplasării, suprafaţa ocupată de unităţile de comerţ şi/sau de prestare a serviciilor.
COTELE, MODUL DE CALCUL ŞI DE PLATĂ A TAXELOR LOCALE
- Cota taxelor locale se stabileşte de către autoritatea administraţiei publice locale în funcţie de caracteristicile obiectelor impunerii.
MODUL DE CALCULARE
- Plata taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii se efectuează de subiecţii impunerii și se calculează de subiecții impunerii în mod individual conform următoarei formule:
Suprafața x Preț m2 x Coeficient pe Categorie x Coeficient de amplasare x
Coeficient pentru suprafaţa (după caz) x Coeficient pentru regim de lucru (după caz)
S * PM2 * CG * CA * Cs * CR
S – suprafața în m2
PM2 – prețul unui metru pătrat stabilit de A.A.P.L.
CG – Coeficientul pe categoria unității comerciale și/sau de prestări servicii
CA– Coeficientul de amplasare a unității comerciale și/sau de prestări servicii
Cs –coeficient pentru suprafaţa unității comerciale și/sau de prestări servicii
CR – coeficient pentru regimul de lucru prelungit.
- Suprafața unității comerciale – în contextul prezentului regulament se stabilește întinderea delimitată, considerată sub raportul lungimii și lățimii care nemijlocit servește și este destinată procesului de comerț, prin urmare se consideră suprafața unității comerciale: sala comercială, sala unităţii de alimentaţie publică, spaţiile pentru prestarea serviciilor, inclusiv spaţiul destinat expunerii mărfurilor, spațiul din holuri, coridoare, alte căi de acces și așteptare pe suprafața cărora sunt amplasate vitrine, rafturi și/sau mărfuri destinate comercializării.
- Categoria de activitate în sensul prezentului regulament delimitează unitatea comercială și/sau prestări reieșind din specificul și genul de comerț desfășurat:
- CG = 1.5 – pentru magazine alimentare și/sau mixte, magazine specializate;
- CG = 1,6 – pentru magazine pentru materiale de construcție, magazine de piese şi accesorii auto, unități de comerț cu ridicata.
- CG = 0,5 – pentru magazine-depozite, pentru unitățile de prestare a serviciilor (incl.de alimentație publică), cu excepţia servicilor de recreere în piscină/saună şi serviciilor cultural-distractive la terasa de vară (în aer liber), cu suprafaţa ≥ 90 m²;
- CG = 0,25 – pentru unitățile comerciale care produc şi comercializează seminţe, material de înmulţire, săditor, decorativ şi floricol;
- CG = 1,0 – pentru baruri.
- Coeficientul de amplasare este stabilit în funcție de locul amplasării obiectivului comercial conform următorului criteriu:
- CA = 1,2 – pentru unităţile comerciale şi/sau prestare servicii amplasate la intersecţia Puhoi, unităţile comerciale şi/sau prestare servicii care au ieşire în strada Chişinăului din s.Chetrosu şi s.Todireşti şi/sau traseul naţional R2, unităţile comerciale şi/sau prestare servicii amplasate în piaţa agricolă din s.Chetrosu.
- CA = 1,0 – pentru unităţile comerciale şi/sau prestare servicii amplasare în intravilanul și extravilanul comunei Chetrosu.
- Coeficientul pentru suprafaţă este stabilit în funcție de suprafaţa ocupată de obiectivul comercial conform următorului criteriu:
- Cs = 0,5 – pentru unităţile comerciale şi/sau prestare servicii amplasare în intravilanul și extravilanul comunei Chetrosu cu suprafaţa ≥40 m².
- Cs = 0,7 – pentru unităţile comerciale şi/sau prestare servicii amplasate la intersecţia Puhoi, utităţile comerciale cu ieşire în strada Chişinăului din s.Chetrosu şi s.Todireşti şi/sau traseul naţional R2, unităţile comerciale şi/sau prestare servicii amplasate în piaţa agricolă din s.Chetrosu, cu o suprafaţa ≥60 m².
10.Coeficient pentru regim de lucru prelungit se aplică pentru unităţile comerciale şi/sau prestare servicii care desfăşoară un regim de activitate:
CR= 2,0 – pentru activitate non-stop.
- Unitățile comerciale amplasate în teritoriul com.Chetrosu, r-l Anenii Noi, care desfășoară activitate de comercializare a produselor petroliere și a gazului lichefiat vor calcula taxa reieșind din preţul stabilit pentru o coloană/distribuitor de combustibil de alimentare instalate în stația PECO în mărime de 13500 lei, şi se va efectua calculul după cum urmează: numărul de coloane/distribuitor de combustibil se înmulțește cu 13500 lei:
Nr. coloane/distribuitor de combustibil x 13500 lei = Suma taxei pentru amplasarea unității comerciale PECO (staţie de alimetare cu combustibil) în MDL.
- Unităţile comerciale care produc şi/sau depozitează şi comercializează materiale de construcţie vor calcula taxa anuală unică în mărime de 9000 lei pe an.
- Pentru unităţile de comerţ ambulante se va calcula taxa anuală unică în mărime de 3000 lei anual.
- Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii se calculează din ziua depunerii notificării şi pînă în ziua în care a fost suspendată/stopată activitatea.
- Autoritatea executivă a administraţiei publice locale va prezenta, trimestrial, inspectoratului fiscal de stat teritorial de la sediul său o informaţie cu privire la subiecţii impunerii care au depus notificări.
ÎNLESNIRI LA PLATA TAXELOR LOCALE
- Se acordă scutire în mărime de 20% din taxa anuală calculată pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii subiecţilor impunerii care vor achita suma taxei integral pentru până la 31 martie a anul bugetar în curs.
- Se scutesc în proporţie de 50% din taxa stabilită pentru anul în curs agenţii economici care activează primul an în teritoriul com.Chetrosu.
- Autoritatea executivă a administraţiei publice locale monitorizează deciziile consiliului local privind aplicarea taxelor locale pe teritoriul administrat, le prezintă organelor fiscale în termen de 10 zile din data adoptării acestora şi le aduce la cunoştinţă contribuabililor.
Prezentul regulament este elaborat reieșind din prevederile:
Codului Fiscal al Republicii Moldova nr.1163 din 24.04.1997 Titlul VII taxele locale.
Legea nr.231 din 23.09.2010 cu privire la comerțul interior.
Legea nr.436 din 28.2.2006 privind administraţia publică locală.
Secretar al consiliului E.Diacioc
Contabil şef L.Brailean
NOTĂ INFORMATIVĂ
privind elaborarea bugetului pentru anul 2020
Elaborarea şi prezentarea propunerilor la proiectul de buget pentru anul 2020 a fost efectuată în cadrul sistemului informaţional de management financiar (SIMF) în baza:
-Clasificaţiei bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr.208 din 24 decembrie 2015 (cu modificările şi completările ulterioare).
Elaborarea şi fundamentarea bugetului local presupune:
-prognoza veniturilor bugetului local;
-proiectarea cheltuielilor de buget.
Veniturile bugetului local se constituie din impozite, taxe, alte venituri prevăzute de legislaţie şi se formează din:
-venuturi proprii;
-defalcări, conform cotelor procentuale, de la impozitele şi taxele de stat;
-transferuri;
-venituri colectate.
Totodata, în vederea asigurării şi extinderii autonomiei locale şi asigurării unui cadru fiscal prevezibil şi cuprinzător, începând cu 01 ianuarie 2020, cotele defalcărilor de la impozitul pe venitul persoanelor fizice se modifică pentru bugetele satelor 100% din volumul total colectat pe teritoriul UAT.
La capitolul impozitul pe venit persoanelor fizice pentru anii 2019-2022, se va utiliza cota unică în mărime de 12%, scutirea personală 24000 lei şi scutirea persoanelor întreţinute de 3000 lei anual.
La estimarea încasărilor impozitului funciar şi impozitului pe bunurile imobiliare s-a ţinut cont de prevederileTitlului VI al Codului Fiscal.
La estimarea încasărilor de la toate tipurile de locaţiune a patrimoniului public ale autorităţilor APL, se vor utiliza mărimile tarifelor de bază pentru chirie, prevăzute în proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2020.
În baza prevederilor Titlului VII al Codului fiscal “Taxele locale”, consiliul local decide asupra aplicării taxelor locale prevăzute în art.289 al Codului fiscal. Respectiv, la estimarea cuantumului taxelor locale, au fost luate în considerare cotele concrete care au fost adoptate de către organele reprezentative şi deliberative ale APL pentru anul 2019.
Totodată, informăm că, în scopul eficientizării procesului de evidenţă a obligaţiilor fiscale calculate şi achitate la bugetele locale a impozitului funciar, începînd cu 1 ianuarie 2020 se vor unifica codurile economice ce ţin de impozitul funciar.
Astfel, impozitul funciar se va prezenta în conformitate cu următoarele coduri economice:
“113161 Impozitul funciar al persoanelor juridice şi fizice, înregistrate în calitate de întreprinzător;
113171 Impozitul funciar al persoanelor fizice-cetăţeni”.
Prognoza altor încasări şi taxe a fost efectuată în baza analizei dinamicii încasărilor pe anul 2018 şi estimărilor pe anul 2019 şi altei informaţii relevante.
Sumele transferurilor cu destinaţie generală de la bugetul de stat sunt calculate pe bază de formulă, distinctă pentru fiecare UAT de nivelul întîi şi nivelul al doilea, pe baza datelor din ultimul an pentru care există execuţie bugetară definitivă (în cazul dat, pentru proiectul bugetului pe anul 2020 se ia execuţia bugetară din anul 2018). Transferurile pentru învăţămîntul preşcolar pentru fiecare UAT au fost calculate în baza transferurilor stabilite pentru anul 2019 pentru nivelul de învăţămînt respectiv.
Sumele transferurilor cu destinaţie specială către bugetele locale de nivelul întîi pentru infrastructura drumurilor comunale şi a străzilor, sunt calculate proporţional numărului populaţiei prezente din teritoriul unităţii administrativ-teritoriale respective la data de 1 ianuarie 2019, prezentat de către Biroul Naţional de Statistică, precum şi în baza volumului estimat în cuantum de 50% al încasărilor din taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova.
Cheltuelile bugetului local (cu exepţia celor efectuate din contul transferurilor cu destinaţie specială) vor fi în dependenţă directă de suma veniturilor obţinute.
Competenţele în efectuarea cheltuielilor bugetului local pe domenii de activitate sunt delimitate prin legislaţia privind administraţia publică locală. De asemenea, costurile generate de implementarea Legii nr.270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar aferente domeniilor proprii de competenţă a APL vor fi acoperite integral din contul bugetului local.
Bugetul a fost elaborat şi se raportează pe programe fundamentate pe performanţă. La elaborarea proiectului bugetului local pe programe şi performanţă la formularea programelor, scopurilor, obiectivelor şi indicatorii de performanţă se aplică Metodologia bugetării pe programe.
Estimarea cheltuielilor cotelor contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, achitate de angajator, aplicate la cheltuielile de remunerare a muncii, se vor menţine şi pe anii 2020-2022 în cuantumul de 23,0% şi, respectiv, 4,5%.
La planificarea cheltuielilor pentru plata mărfurilor şi serviciilor s-a ţinut cont de tarifele curente, precum şi de necesitatea aplicării unui regim strict de economie, un accent deosebit fiind pus şi pe îmbunătăţirea procedurilor de achiziţii publice.
Bugetul UAT: se aprobă, se rectifică şi se execută cu condiţia respectării echilibrului bugetar.
Contabil şef Larisa Brailean
Repartizarea cheltuielilor pe instituţii pentru anul 2020 ,primaria Chetrosu, mii lei
Cod eco
Instituţ |
|
Gradin.
Chetros 1 |
Grad.Tod
2 |
Aparat primarul
3 |
Camin cult. Chetr
4 |
Camin.cult
Todir 5 |
Biblit.
Chetr 6 |
Bib.
Todir.
7 |
Gospod com 8 |
Ilumin.
strad
9 |
Sport
10 |
tineet
11 |
Apa
canalizare
12 |
Transport rutier | Actiuni
Fond rezerva
16 |
|
total |
Total Venituri | 2314.6 | 2412.0 | 1075.1 | 149.6 | 159.8 | 161.4 | 161.4 | 651.4 | 420.0 | 63.0 | 20.0 | 150.0 | 455.9 | 50.0 | |||
142310 | 128.0 | 153.0 | 4.0 | ||||||||||||||
149800 | 2186.6 | 2259.0 | 1071.1 | ||||||||||||||
TOTAL
inclusiv |
2314.6 | 2412.0 | 1075.1 | 149.6 | 159.8 | 161.4 | 161.4 | 651.4 | 420.0 | 63.0 | 20.0 | 150.0 | 455.9 | 50.0 | |||
211 | |||||||||||||||||
211180 retrubuirea muncii | 1245.2 | 1239.9 | 544.0 | 53.0 | 61.0 | 59.8 | 59.8 | ||||||||||
212 | |||||||||||||||||
212100 contrubut.asig sociale | 186.4 | 285.1 | 125.2 | 12.2 | 14.0 | 13.8 | 13.8 | ||||||||||
212210
Primele asig .medicale |
55.9 | 55.6 | 24.5 | 2.4 | 2.8 | 2.7 | 2.7 | ||||||||||
222 | |||||||||||||||||
222110
Energie electrica |
53.0 | 55.0 | 40.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 120.0 | |||||||||
222120
Gaze naturale |
103.0 | 105.0 | 60.0 | ||||||||||||||
222140
Apa si canalizare |
14.0 | 12.0 | |||||||||||||||
222190
Alte servicii comunale |
4.8 | 4.8 | 2.4 | ||||||||||||||
222210
Servicii informationale |
3.0 | 3.6 | 18.0 | 3.6 | 3.6 | ||||||||||||
222220
Servicii de telecom |
1.0 | 1.0 | 14.0 | ||||||||||||||
222300
Locatiunea utilaj.distract |
7.0 | 7.0 | |||||||||||||||
222400
Servicii de transport |
8.0 | 6.0 | |||||||||||||||
222500
Servicii reparatii curente |
4.0 | 10.0 | 30.0 | 10.0 | 10.0 | 150.0 | 200.0 | 455.9 | |||||||||
222600
Formarea profesionala |
|||||||||||||||||
222710
deplasari |
1.0 | 1.0 | 2.0 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||
222970
Servicii bancare |
7.0 | 7.0 | 6.0 | ||||||||||||||
222980
Servicii postale |
6.0 | 1.0 | 1.0 | ||||||||||||||
222990
Alte cheltueli neatrib.altor aliniate |
5.0 | 5.0 | 10.0 | 20.0 | 20.0 | 306.4 | 10.0 | 14.0 | 150.0 | ||||||||
272 | |||||||||||||||||
272500
Compensatii cadr.didaactice |
12.0 | 12.0 | |||||||||||||||
273 | |||||||||||||||||
273500
Indemniz p/u incapacit.tempor.munca |
4.0 | 4.0 | 3.0 | 1.0 | 1.0 | ||||||||||||
280 | |||||||||||||||||
281120 cotizatiile federatiei | 17.0 | ||||||||||||||||
281900 alte cheltueli curente | 25.0 | 18.0 | 18.0 | 1.0 | 1.0 | 5.0 | 50.0 | ||||||||||
331110 procurarea combustibilului | 5.0 | 5.0 | |||||||||||||||
334110 procurarea medicament | 2.0 | 2.0 | |||||||||||||||
335110 procurarea material.didactice | 15.0 | 15.0 | 8.0 | ||||||||||||||
336110 procurarea material.uz gospod.,rechizite birou | 40.0 | 49.0 | 45.0 | 5.0 | 5.0 | 3.0 | 3.0 | 20.0 | |||||||||
337110 procurarea material constructie | 25.3 | 36.0 | 60.0 | 20.0 | 20.0 | 150.0 | 100.0 | ||||||||||
338110 procurarea accesor.de pat si echipament | 20.0 | 20.0 | 10.0 | ||||||||||||||
339110 procurarea altor materiale | 30.0 | 30.0 | 30.0 | 10.0 | 10.0 | 10.0 | 10.0 | 20.0 | |||||||||
333110 procurarea produsel alimentare | 383.0 | 459 | |||||||||||||||
316110 procurarea mobilierului | 30.0 | 33.0 | 33.0 | ||||||||||||||
318110 procurarea literaturii | 20.0 | 20.0 | |||||||||||||||